Az I. Magyar-Osztrák Bortalálkozón öt hazai és négy osztrák pincészet borászai gyűltek össze a DiVino Borbárban. A szakmai program során borakadémikusokkal, turisztikai és marketing szakértőkkel közösen azt a témát járták körbe, mi a bor szerepe a turizmusban és hogyan járulhat hozzá a sikerekhez a borászok új generációja. Később az est közönségdíját ifj. Szepsy Istvánnak ítélték Percze furmintjáért, de nagy sikert aratott a Leth Pincészet zöld veltelinije is.

osztrák -magyar bortalálkozó

„Mindkét ország több évszázada termeszt szőlőt és készít borokat, ráadásul jelenleg Ausztriában már körülbelül 3 % azon borértők aránya, akik nemcsak a táj, de kifejezetten a borok és gasztronómia miatt látogatnak el egy-egy régióba. Arányuk fokozatosan nő Ausztriában és Magyarországon is, ezért is jelentenek fontos célcsoportot a borászatok és a turizmus számára” – mondta el köszöntője során a hagyományteremtő esemény ötletgazdája, Emanuel Lehner, az Österreich Werbung közép-európai vezetője (képünkön).

Bár Ausztria a borturizmus tekintetében iskolapélda lehet, ott sem minden régióban a bor képviseli a legfőbb vonzerőt. Gerhard Wohlmuth Stájerország képviseletében azt emelte ki, hogy a látogatók különösen nagyra értékelik a változatosságot, egyik nap egy Michelin-csillagos étteremben, míg másnap egyszerű falatokat és a ház borát kínáló kimérésekben étkeznek.

osztrák magyar kerekasztal

Magyarországon egyelőre nem ilyen fényes a helyzet: például nem terem minden borrégióban Michelin-csillagos étterem. Ugyanakkor Szekszárd több évszázados tradíciói mellett több tucat kiváló borászatot tud felmutatni, akik a minőség emelésén túl fokozatosan dolgoznak a borvidék kiépítésén, ami kulcsfontosságú lehet a borvidék sikere szempontjából. Takler András szerint nem kérdés, hogy ezen az úton érdemes tovább haladni, de még legalább öt-tíz évbe telhet, amíg befejezik a munkát és megfelelő szinten kiépülnek a szállás- és vendéglátóhelyek.

A Balaton a legkedveltebb belföldi nyaralóhelyként jóval előrébb tart ezen a téren, a tó vagy a kilátás a kommunikációban is kihangsúlyozható. Laposa Bence és Kiss Lívia szerint ezzel együtt kihívást jelent, hogy a tömegturizmus helyett egy minél igényesebb vendégkört alakítsanak ki. A Figula Pincészetnél 150 000 éves palackszám mellett jelenleg 8-9 000 turistát fogadnak, akiket nagyrészt szintén a tó, az élmény vonz a borvidékre. A fő kérdés Köles András szerint, hogy a jövőben és hosszú távon milyen innovatív stratégiában érdemes gondolkodniuk és mi az, amiben Ausztria példája inspiráló lehet.

osztrák és hazai borok

Borkóstoló zárta a kerekasztal-beszélgetést, mely során a megjelent borászatok egy-egy tételeivel ismerkedhettek meg a résztvevők. A párban kóstoltatott hazai és osztrák borok:

–  Laposa 4 Hegy 2012, Laposa Birtok vs. Welschriesling Klassik 2012, Wohlmuth Borászat

– Figula Balázshegy 2012, Figula Pincészet vs. Chardonnay Gola 2012, Wohlmuth Borászat

– Szent Tamás Percze 2011, Szent Tamás Pincészet vs. Grüner Veltliner, Scheiben 2011, Leth Borászat

– Kékfrankos Reserve 2011, Takler Pincészet vs. Blaufränkisch Reserve 2011, Tesch Borászat

– Tokaji 6 puttonyos aszú 2009, Árvay Pincészet vs. Sämling TBA 2008, Angerhof-Tschida Borászat

Az est közönségdíját ifj. Szepsy Istvánnak ítélték Percze furmintjáért, de nagy sikert aratott a Leth Pincészet zöld veltelinije is.

 

További érdekességek az osztrák borturizmussal kapcsolatban itt olvashatók.