VillányA Villány-Siklósi Borút Egyesület 20 éve, 1994-ben, európai példák alapján, Magyarországon elsőként alakult, alulról jövő szerveződésként. Hét helyi önkormányzat, magánszemélyek, vállalkozók, civil szervezetek alapították, összesen tizenkilencen. Az azóta eltelt évek alatt további önkormányzatok és vállalkozók csatlakoztak: jelenleg teljes Villányi borvidéki lefedettséggel, 17 helyi önkormányzattal és 82 szolgáltató taggal működik a szervezet. A program pozitív hatása egyértelműen kimutatható a helyi gazdaság fejlődésére, a kistérség fenntartható fejlődésére az elmúlt évek eredményei alapján.

Az egyesület tagjai azért dolgoznak, hogy a térség fejlődését szolgálja a Villányi borvidék kulturális örökségének megóvása, a művészeti, kulturális, műemléki és népi építészeti értékek védelme, a borvidék sajátos arculatának és egységes tájegység képének kialakítása, erősítése, a kétezer éves borkultúrában rejlő lehetőségek kibontakoztatása.

Turistasegítő szolgálatot, utazási információk nyújtása végett információs irodát és turisztikai táblarendszert tart fenn az egyesület. Az iroda feladatai közé tartozik többek között, hogy a villányi látogató turistáknak naprakész információkat nyújtson, valamint a borbarát vendégek igényeit, elképzeléseit szolgáltatásaival igényesen, magas szinten kielégítse. Az érdeklődőket segítse személyre szabott, igény szerinti programjavaslatokkal. A Borút vándorait egész évben kulturális rendezvények várják.

villanyi-siklosi-borut-egyesulet-csoportkep

Kovács Dezső egyetemi kutató „Út a tömegtermeléstől a vidéki élménygazdaságig” c. munkájában így ír a szervezetről: „A Villány-Siklósi Borút az elmúlt 20 évben a szocializmusból a piacgazdaságba történő átmenet során egyre erősebben vidéki élménygazdaságot épített ki, amelynek középpontjában egy élménytermék, a minőségi bor áll. Olyan vidéki kínálati paletta jött létre, amely alkalmas a vidékben rejlő szépségek, élvezetek, örömök, tudások, ízek, összességében mindazon tényező felfedezésére és fogyasztására, amely a vidéki környezet, termékek, emberek hatására „emlékezetes élményeket” (Pine J. és Gilmore J. H. 1999) vált ki fogyasztóiból. Az élménygazdaságban olyan kritikus tömegű élménykínálat jelenik meg fokozatosan, amely átformálta a gazdaság és a terület korábbi kínálatát és arculatát, egyre több új vállalkozást generál, új tőkebevonásra serkent és egyre újabb vállalkozási formák jelennek meg az innovációk révén. Ezek együttesen sokféle, a vidék értékeire épülő, egész évben elérhető élménykínálatot jelentenek a vendégek részére. A vidéki környezet tehát nem kulissza és háttér, hanem a maga sajátosságaival és sokszínűségével az élmény generálója, amelyhez a helyi lakosok aktívan hozzájárulnak.„

A Villány-Siklósi Borút Egyesület pozitív példájával segítséget nyújtott (és nyújt ma is) a hazai borutak megalakulásához, és valóságos mozgalmat indított el Magyarországon.

villanyiborvidek.hu