fehér borkiválóságokÉvtizedes trend látszik megtörni a magyarországi borpiacon: a vörösborok fogyasztásának növekedése megállt, és a minőségi szegmensben ma már egyre többen keresik a jó ivású, gyümölcsös fehérborokat. A változás egyszerre vezethető vissza a gasztronómiai szokások változására (a könnyű, egészséges ételekhez inkább a könnyedebb fehérborokat fogyasztjuk), illetve a hazai előállítású fehérborok minőségének javulása is hozzájárult a kereslet növekedéséhez. A szakemberek szerint a száraz fehérborok és a borkülönlegességek kategóriájára egyaránt igaz, hogy elsősorban a prémium minőségű termékeket keresik az igényes fogyasztók.

Mit mutatnak a számok?

A trendfordulót a számok is alátámasztják: az éghajlati adottságoknak megfelelően Magyarországon mindig is fehérborokból állítottak elő nagyobb mennyiséget, azonban arányuk a rendszerváltást követően csökkenni kezdett, alig két évtized alatt 75 százalékról 65 százalékra zuhanva, miközben a vörösborok részesedése fokozatosan növekedett. A tendencia csak a legutóbbi években fordult meg: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának korábban közölt adatai szerint a 2013-ban szüretelt szőlőből 2,663 millió hektoliter bor készült. Ennek a mennyiségnek a 65,8 százaléka fehérbor volt, a vörösborok részesedése 28,5 százalékot tett ki. Ezzel párhuzamosan – szintén szoros összhangban a nemzetközi fogyasztói trendekkel – a számokban egyre jobban tetten érhető a rozéborok népszerűségének növekedése, amelyek aránya tavaly már elérte az 5,7 százalékot.

Hasonló trendek jellemzik a nemzetközi piacot, a magyar borok egyik legfontosabb célországának számító Németországban például hosszú évek csökkenő tendenciáját követően 2011-ben állt meg, majd indult újra növekedésnek az eladott fehérborok mennyisége. Így az Euromonitor adatai szerint a német piacon a 2011-es 664,7 millióról 2012-re 669 millió literre emelkedett az értékesített fehérborok volumene.

Árérzékenység

A magyar piacon a tisztánlátást nehezíti, hogy az értékesítésen belül a legnagyobb mennyiséget továbbra is az alacsonyabb árkategóriájú termékek teszik ki, ami egyértelműen a magyar fogyasztók fokozott árérzékenységére vezethető vissza. „Ezzel együtt az elmúlt 10–15 évben kialakult és megerősödött egy olyan fogyasztói réteg, amelynek a minőség az első számú szempont a borvásárlásnál” – hangsúlyozta Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója. A szakember szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereslet ebben a minőségi szegmensben is egyértelműen a könnyedebb fogyasztású termékek felé mozdult el az életvitel változását követve.