VinCE Magazin

Kóser, sakter, macesz – Kóser sétán vettünk részt



Az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) januártól havi rendszerességgel kóser tematikus sétát tervez Fűszeres Eszter gasztroblogger vezetésével. A séta során budapesti kóser vendéglátóhelyeken ismerkedhetünk a zsidó vallási hagyománnyal, és kóstolót kapunk a tradicionális kóser fogásokból.

Már majdnem 100% kóser a disznó???

Utalt vissza egy novemberi cikk címére Oberlander Báruch rabbi (a Budapesti Cháredi Közösségek Rabbinátusának vezetője, a Vasvári Pál utcai zsinagóga rabbija), aki november végén lakásán fogadta az újságírók és gasztrobloggerek kis csoportját, az első Kóser séta vendégeit. A cikk címe természetesen a figyelemfelkeltést célozta, és arra a kettősségre játszott rá, hogy a mindennapi beszédben a „jó minőségűt” értjük a kóser szó alatt, míg a zsidók számára az étkezéssel kapcsolatos rituális tisztasági szabályokat jelenti a kifejezés. Ennek pedig az egyik legismertebb szabálya, hogy a disznó nem kóser, a Tóra szerint tilos fogyasztani. (A cikk címét kérésre később megváltoztatták.)

rabbi

Oberlander Báruch, a Budapesti Cháredi Közösségek Rabbinátusának vezetője, a Vasvári Pál utcai zsinagóga rabbija

Oberlander Báruch rabbi a kóserság alapszabályait összefoglalva azt hangsúlyozta, az étkezési szokásuk különösebb nehézségek nélkül beilleszthető a modern mindennapjaikba. Felesége, aki bemutatta hatalmas konyhájukat, és gyakorlati példákkal (káposzta lelevelezése, edények elkülönítése) illusztrálta a kóserság alapvető szabályait, persze már árnyaltabban fogalmazott. Példaként a sabbath-ot említette: “Nálunk olyan mintha minden héten karácsony lenne” – érzékeltette az ünnepi előkészületek volumenét. A sabbath ugyanis péntek napnyugtakor megkezdődik, addigra minden munkát el kell végezni, ami nagy család esetén – amilyennel a rabbi is büszkélkedhet – nem megy egyedül.

A kóserság főbb szabályai

Hús vs. tej: alapszabály, hogy a húst és a húst tartalmazó ételeket külön kell választani a tej és tejtermékeket tartalmazó ételektől. Például húsos ételek fogyasztása után csak hat óra elteltével ihatunk tejeskávét, és ehetünk csokoládét.

A konyhában is el kell választani a húsos és tejes ételeket, elkészítésükhöz és fogyasztásukhoz külön edényzetet és eszcájgot kell használni. És mi történik akkor, ha valaki összekeveri? A kérdés valószerű, néha a legnagyobb odafigyeléssel is bekövetkezik a galiba: ilyenkor ki kell kóserolni az edényt, a megtisztításnak pedig szintén komoly rituáléja van.

Emlősök: a Tóra szerint csak párosujjú és kérődző állatokat lehet fogyasztani (nyulat és sertést tilos!). A hús attól is kóser, hogy a sakter úgy vágja le az állatot, hogy minél kevesebbet szenvedjen. A vér fogyasztásának tilalma miatt a kivéreztetést rituális felügyelők vizsgálják.

Vízből, földről: vízi élőlények közül csak a pikkelyesek és oldalsó uszonnyal rendelkezőket fogyasztják, tehát tilos az olyan úri huncutság, mint a kagyló, a polip és a tintahal. A csúszómászók, bogarak szintén tiltottak, nyáron a lisztet a hűtőben tárolják, és mindig gondosan átszitálják, a káposzta és a saláta levelét pedig egyenként átvizsgálják, nehogy bogár vagy kukac legyen bennük. Az ételek előkészítése nagy odafigyelést igényel, ezért jóval drágábbak a kóser éttermek.

DSC_0047

A Carmel Glatt kóser étteremben tradicionális zsidó fogásokat kóstolhattunk

Útmutató a zsidó gasztronómiához

A beharangozó séta kissé eltért a tervezettől és a későbbi sétáktól, a rabbi lakása után ugyanis felkerestük a mikvét, a rituális fürdőt. Vezetőink többször hangsúlyozták, hogy a Pesti Színházban futó Hadar Galron-darab irreális képet fest a zsidó hagyományról. A rituális merülésnek ugyan semmi köze a kósersághoz, de érdekességképpen megmutatták a mikvében lévő kádat, ahol az új edényeket szintén „beavatják” használat előtt. (Amihez egyébként bármilyen más természetes víz is megfelel.)

Következő állomásunk a Kazinczy utcai Carmel étterem volt, ahol maceszgombóc levesünk és sóletünk elfogyasztása közben minden kérdésünkre választ kaphattunk. Ebben áll a Kóser séta legnagyobb érdeme, hogy autentikus személyek, a kóserság szabályait betartó zsidók vezettek be minket étkezési kultúrájukba. Ebéd közben persze szóba került a kóser bor is, ami a zsidóság számára megkülönböztetett szerepet tölt be az alkoholok között. Nem jellemző rájuk a társasági ivászat, a kóser – többnyire édes – bor fogyasztása pedig szigorúan vallási rítusokhoz köthető.

Az Oblath Kóser Bolt volt programunk utolsó állomása, ami megnyitásakor komoly hiányt pótolt. Ma már nem kell Bécsig elmenni bizonyos kóser termékekért, az a pár száz család, akik követik a hagyományokat, ebben a boltban is beszerezhetik a rabbinátusok pecsétjével ellátott kóser húst, a tradicionális zsidó ételek alapanyagait és akár kóser borokat is.

Fűszeres Eszter blog

Fűszeres Eszter gasztroblogger vezeti a januártól havi rendszerességgel megrendezett Kóser sétát

A januárban havi rendszerességgel induló Kóser sétát Fűszeres Eszter, a Fűszer és Lélek blog szerzője fogja vezetni, aki maga ugyan nem követ minden kóser előírást, de a sabbath-ot mindig megtiszteli azzal, hogy kóser fogásokat készít az ünnepre. Sólet, macesz, tormás cékla, káposztás ételek és sok más finomság receptjét olvashatjuk Eszter blogján.

Kóser séta időpontok: minden hónap második vasárnapján 11 órai kezdettel (január 11., február 8., március 8., április 12., május 10., június 14., július 12., augusztus 9., szeptember 13., október 11., november 8., december 13.).

Jelentkezés: koserseta@zsido.com

Tags: , , ,

Comments are closed.