Június 11-én hirdetik ki az I. Magyar Bormustra győzteseit.

Addig szedjük össze, hogy mi az a Magyar Bormustra és mitől más? 
Egymást érik a hírek a különféle hazai és külföldi versenyeken szerzett érmekről, díjakról, a borospalackokon néha nagyobb felületet foglalnak el a kerek plecsnik, mint a címke, a fogyasztó meg csak kapkodja a fejét, hogy kinek higgyen, miben bízzon. Németh Ágnes, a VinCE Magazin főszerkesztője az I. Magyar Bormustra kulisszái mögé kapott bepillantást.

Aki állt már tanácstalanul vásárláskor egy borpolc előtt, az tudja, hogy kell valami kalauz, egy iránytű, ami segít – és a hazai borok esetén kézenfekvő, hogy ez az iránytű egy olyan borverseny legyen, ami az egész ország mind a 22 borvidékét lefedi. Ilyen verseny volt eddig a Pannon Bormustra, amelyet a Pannon Bormíves Céh hívott életre, de a Céh nem tudta tovább működtetni. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) évtizedeken át szervezte meg az Országos Borversenyt, olyan régóta tette azt, hogy ráfért a megújulás.

Magyar Bormustra

Vérfrissítés fiatalos lendülettel

A HNT másfél évvel ezelőtt az Európai Unió elvárása szerinti szakmaközi szervezetté vált, ami sokkal több lehetőséget biztosít az egyesülésnek. Számos tervük van az infrastuktúra javításától kezdve a tréningképzés megszervezéséig (hogy ifjú borászaink külföldön szerezhessenek tapasztalatot). Az újítások sorának egyik mérföldköve a Magyar Bormustra megszervezése, amely ötvözi a Pannon Bormustra rendezésekor megszerzett tudásbázist és a HNT-nek köszönhető hálózatot: vagyis gyakorlatilag azt, hogy minden borászat a Hegyközség tagja, így minkenkihez eljutnak. Minden adott hát egy teljes képet adó bormustrához.

Arannyal a külpiacokra

Természetesen nem arról van szó, hogy arannyal kell fizetni egy lengyel szupermarketbe való belistázásért. Vagyis képletesen mégis, ugyanis ahogy Tornai Tamás, a HNT elnöke elmondta, a Hegyközségi versenyek aranyérmeseinek csak a nevezési díj 50%-át kellett fizetni, a HNT pedig arra buzdította a borvidéki hegyközségeket, hogy a másik 50%-ot vállalják be. Így tehát volt olyan bor a mostani borversenyen, amelynek készítője jó teljesítménye jutalmaként ingyenesen juttathatta tovább borát az országos megmérettetésre. És itt nincs vége: a mostani Magyar Bormustrán aranyérmet szerzett borok pedig majd a HNT 50%-os költségvállalásával jutnak még tovább, nemzetközi borversenyre. Hogy melyikre, azt még definiálni kell, mert a HNT célja mindenképp az, hogy „összehangolt támadást” indítsanak egy kutatási eredények alapján kiválasztott célpiacon, vagyis promóciós rendezvényekkel, sajtómegjelenésekkel segítsék elő azt, hogy a polcokra került magyar borokat le is vegyék az emberek.

Reális esély a Visegrádi Négyek asztala 

A Magyar Bormustra főtámogatója a Tesco, mégpedig nemcsak rövid távú finanszírozási céllal, hanem közösen, hosszú távon gondolkodnak. A Tesco – talán kevesen tudják – a világon a legtöbb bort adja el, ami azért valljuk be, egészen nagy szó. A hazai Tesco-üzletek is komoly szerepet vállalnak a magyar borok eladásában (lásd Hírek, 4. oldal), és a közelmúlt Tescón belüli átszervezésének köszönhetően a Visegrádi Négyek országainak Tesco-üzletei sokkal szorosabban működnek együtt. Külön öröm, hogy a VinCE-teszteken is gyakran szereplő Pálinkás Gábor az új, Tesco Európa közép-európai borbeszerzője lett. Így ő már nemcsak a magyar, hanem a  lengyel, cseh és szlovák Tesco-borpolcok felelőse is egyben.

Infografika_Magyar_bor_es_szoloagazat_web