VinCE Magazin

Három napra bornagyhatalom lettünk! Düsseldorf, ProWein



Egy héttel utána, 51 héttel előtte

magyar standA düsseldorfi borkiállítás hivatalosan is Európa legnagyobb borkiállításává nőtte ki magát. Idén Düsseldorfra ki lehetett tenni a megtelt táblát, így aki jövőre nem szeretne lemaradni a legjobb szálláshelyekről, annak célszerű már most foglalni, ahogyan ezt a lapunkban nyilatkozó tapasztalt borászok és előadók is teszik. És külön öröm, hogy idén az eddigi legnagyszerűbb magyar jelenlétnek lehettünk tanúi, amit jövőre csak folytatni kell!

Monstre borvásár

Kóstoló6200 kiállító mutatkozott be idén Düsseldorfban, a legnagyobb kiállító nemzetek közé tartozott Olaszország (1500 kiállítóval), Franciaország (1300 kiállítóval), Németország (1000 kiállítóval), Spanyolország (550 kiállítóval), Ausztria (320 kiállítóval), Portugália (300 kiállítóval) és a tengerentúl (600 kiállítóval). A seregszemlén összesen 59 ország kiállítói vettek részt. A lenyűgöző kínálat több mint 55 000 szakmai látogatót vonzott szerte a világból Düsseldorfba. Ez 6%-os növekedést jelent az előző évhez képest (2015-ben 52 000 szakmai látogató érkezett 123 országból). A ProWein egyre inkább világméretű csúcsrendezvény lett: idén 126 országból érkeztek a látogatók – írja a ProWein összefoglalójában. A kiállítóink számával ugyan mi, magyarok, nem kerültünk a dobogóra, de határozottan láthatók, észrevehetők, sőt figyelemreméltók voltunk!


Három napra nagyhatalom voltunk

Demetri_Walters„Teljesen lenyűgöztek a borok, és őszinte örömmel vállaltam, hogy szószólójuk, nagykövetük legyek. Nagy lelkesedéssel végzem továbbra is ezt a küldetést, mert tudom, hogy közel van a nemzetközi kitörés ideje, ami egyenes következménye lesz a folyamatosan jó minőségnek és a jól érthető, meggyőző üzenetnek. Azt pedig szinte fel sem tudtam fogni, hogy mennyire jó volt az általam kóstolt borok ár-érték aránya” – mondta Demetri Walters Master of Wine, a londoni Berry Bros. & Rudd fine wine borkereskedés munkatársa a magyar standon megtartott furmintkóstoló után. A nagy nemzetközi borkiállításokon a hazai közösségi standot általában szomorúan szégyenkezve elkerültük, jobb esetben építően kritizáltuk, de alig adatott meg az érzés, hogy büszkék lehessünk rá. Idén azonban három napra látványos valósággá vált a hazai borok iránt érzett büszkeségünk, a magyar közösségi stand ugyanis impozáns, profin kivitelezett, nagyszerű pavilon volt a ProWeinen, Európa legnagyobb szakmai borkiállításán.

 

Minek is örülhettünk pontosan?

Magyar_stand_21. A magyar stand mind méretét, mind designját, mind a kiállítók összetételét, mind látogatottságát tekintve ötöst érdemelt. A Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatósága által üzemeltetett közösségi standon 256 négyzetméteren 22 magyar borászat állított ki. Kisebb és nagyobb borászatok egyaránt megtalálhatók voltak itt, többek között az egri St. Andrea, a hajós–bajai Koch Borászat, a tokaji Dereszla Pincészet, illetve a Törley és a Garamvári pezsgőpincészetek. A stand feletti konzolokon angolul és németül a Magyarország felirat függött a trikolór szívecskével – a 15-ös pavilonba belépve a legtöbb oldalról azonnal észre lehetett venni, csak felfelé kellett nézni. A mozgó trikolór lámpatestek a szemmagasságnál kicsit feljebb ügyesen vonzották a tekintetet.
A közösségi stand közelében további hazai kiállítókat találhattunk, például a Dúzsi, a Vesztergombi pincészeteket és a Tokaj Kereskedőház standját, vagy Happy Hungarian Wines egyesülést; néhány hazai kiállító pedig másik pavilonban, külföldi partnerével vagy a tulajdonossal együtt állított ki (Disznókő, Vylyan, Szent Tamás, Szepsy István, Kovács Nimród Winery).

Elizabeth_GabayMW2. Nemzetközi hírű előadók adták egymásnak a mikrofont a magyar standhoz tartozó úgynevezett kóstolózóna pulpitusán. A már említett Demetri Walters MW a furmint szőlőfajta sokoldalúságát bizonyította, Markus del Monego MW, a német szupersztár (aki többek között arról híres, hogy a Lufthansa tanácsadójaként elsőként bizonyította, hogy a fedélzeti borok kiválasztásánál ügyelni kell arra, hogy bizonyos tényezők, többek között a tannin- és a cukortartalom másként érződik odafent a magasban) a vulkáni talajon termett szőlők boraiból tartott lenyűgöző kóstolót, Elizabeth Gabay MW pedig egy alapos szekszárdi és egri utazáson készült fel a kékfrankos-előadásra. Ugyancsak Elizabeth mutatta be Horkay András WSET-diplomás szakértővel karöltve a villányi cabernet franc-okat, Kielmayer Kristian WSET-diplomás szakértő pedig a nehezen kimondható, ám annál könnyebben fogyasztható fehérborokból, majd pedig tokaji borokból – a pezsgőtől az aszúig – tartott kóstolót.

közönség3. Az egy dolog, hogy felkészült előadók tartottak remek előadásokat, nagy örömünkre azonban érdeklődő közönség is volt! A kóstolóknál rendre minden ülőhely elkelt már a kezdés előtt, és sokan állva is szívesen csatlakoztak. A közönség soraiban találtunk moszkvai bormagazin-tulajdonost, belga bloggert, osztrák borászt, ukrán borszakírót, holland borkereskedőt, olasz Master of Wine hallgatót, sőt több Master of Wine szakember is megtisztelte az előadásokat.

Kóstolózóna4. Az előadások borai a Nemzeti Borkiválósági Program legjobbjaiból kerültek ki, nem is volt min pirulni – remek borsorokat raktak össze a kollégák. A kóstolózónában egyébként a kiállítás teljes nyitva tartása alatt kötetlenül kóstolhattak az érdeklődők, több mint 60 borkiválóság közül válogathattak, így könnyen képet kaphattak egy-egy borvidékünkről, borstílusunkról, szőlőfajtánkról. A közösségi standon és a kóstolózónában egyaránt felkészült, több nyelvet beszélő munkatársak segítették az érdeklődőket, ahogy az információs anyagok is mindenütt elérhetőek voltak, ugyancsak több nyelven.

Markus_del_MonegoMW5. Idén először a ProWein városi kísérőprogramján, a ProWein goes city-n is részt vett a magyar különítmény. A kiállítás kiegészítő rendezvényeként az Agrármarketing Vezérigazgatóság – a Düsseldorfi Magyar Főkonzulátussal közösen –, a vásár nyitónapján magyar borokat bemutató estet szervezett. A helyszín a trendi Vinega borbár és borkereskedés volt, ahol a magyar borok a világ csúcsborainak díszletében igazán jó környezetbe kerültek. Mintegy 100 vendég kóstolt együtt az estet vezető Markus del Monegóval (a képen jobbra), aki nemcsak Master of Wine szakember, hanem sommelier-világbajnok is, így külön misszió számára, hogy egy nemzet borait a nemzetközi konyha ételeihez párosítsa. Magyar bort magyar ételhez társítani nem nagy kihívás, azonban azt, hogy egy nemzet borai életképesek a világpiacon, azzal tudjuk megmutatni, ha idegen ételekhez társítjuk őket” – mondta a szakember a kóstoló előtt.

Megéri-e a beruházás?

közönség2Megelőzzük a kérdést, hiszen a magyar ember természeténél fogva a kákán is a csomót keresi. Igen, hazai és külföldi szakemberek szerint egyaránt a ProWein az a szakkiállítás ma, ahol egy magát a világ borpiacán jegyeztetni kívánó borászatnak ott kell lennie. A vásár három napja alatt külföldi partnerekkel, érdeklődőkkel, potenciális vásárlókkal is találkozhattak a kiállítók. Ennek eredményeként jelentősen növekedhet a magyar borok jelenléte a német piacon, különösen a furmint iránt számottevő az érdeklődés” – nyilatkozta az Agrármarketing Vezérigazgatósága, őket pedig igazolja a tény, hogy a ProWein látogatóinak több mint 70%-a csúcs- vagy középvezető, akik közül minden második új beszállítókat talált a vásáron. A látogatók 96%-a elégedetten távozott. „A számok egyértelműen mutatják, hogy ágazatunkban a ProWein a legfontosabb üzletkötési platform a világon. A vásári megjelenésre elkülönített költségvetéseket itt költik el. Emellett a nagy és tekintélyes borászatok számára is már egyértelműen kihagyhatatlan a ProWein” – foglalta össze a ProWein 2016 eredményeit Hans Werner Reinhard, a Messe Düsseldorf ügyvezetője.
A VinCE Magazin csak a magyar stand külföldi előadóiért volt felelős, de örömmel tapasztaltunk, hogy a projekt minden más szereplője is kiváló munkát végzett!

A következő düsseldorfi ProWein 2017. március 19–21. között várja a látogatókat.

ProWein16_

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.