Pannon Bormives Ceh logojaTeljesen felesleges, hogy magyar pincészetek New York-ban próbáljanak megjelenni a boraikkal – állítja Michael Schaefer amerikai borkereskedő, a néhány napja a VinCE Budapesten a Pannon Bormíves Céh számára megtartott zártkörű előadásán. A szakértő szerint sok keresnivalója van a boroknak a tengerentúlon, csak nem New York-ban.

Tökéletesen érthető, hogy miért tudott csak kevés magyarországi pincészet megjelenni eddig Amerikában – kezdte előadását Michael Schaefer amerikai borkereskedő a VinCE Budapesten. A Pannon Bormíves Céh számára Master of Wine-ok társaságában megtartott előadásában hangsúlyozta, hogy a nagy alkoholtilalom óta az USA gondosan szabályozza a borkereskedelmet is. Ám nemcsak a bürokratikus nehézségek akadályozzák a magyarországi borexportot, hanem az is, hogy a világ minden pincéje New Yorkban akar érvényesülni. A szakember szerint ezért a 15 milliós nagyvárosba irreálisan sok bor ömlik, így a magyarhoz hasonló kis marketingbüdzsével rendelkező bortermelő országoknak el kell kerülniük ezt a – Schaefer szavaival – fekete lyukat, és helyette a másik 315 millió jenki borisszát kell megcélozniuk.

A Pannon Bormíves Céh több mint 30 tagja annyiban megerősítette az elhangzottakat, hogy mind a Bock, a Gere, a Jásdi, a Frittmann és a St Andrea pincészeteknek gondjai voltak azzal, hogy az USA keleti partján terjeszkedjenek. Nem mellesleg 1999-ben éppen azért hívta életre tíz tekintélyes családi pincészet a Pannon Bormíves Céhet (Szepsy István, Tiffán Ede, Szeremley Huba, Tummerer Vilmos, a néhai Gál Tibor, Árvay János, Gere Attila, Heimann Zoltán, Tóth Sándor és Vesztergombi Ferenc), hogy a minőségi borászok összefogásával elősegítsék a kimagasló magyar borok külföldi népszerűsítését. Ma már 34 tagjuk van, s a Céh presztízsét növeli, hogy az Év Bortermelőinek a többsége is az ő soraikat erősíti.

Jekl Bela a Pannon Bormives Ceh elnoke

Jekl Bela a Pannon Bormíves Céh elnöke

Talán éppen a külföldi érvényesülést segítheti, hogy a Céh tagja az Arad-hegyaljai Balla Géza vagy éppen a muzslai Bott Frigyes. Bott segítségével idén Pozsonyban mutatják be a magyar borokat, ám az amerikai közös fellépés egyelőre még csak álom. Azt mindenesetre érdeklődve hallgatták a VinCE Budapesten a Céh tagjai, hogyan lehet az angliai és az amerikai borversenyeken magas pontszámokat elérő, úgynevezett versenyborokat készíteni. Schaefer szerint ugyanis az USA-ban a fogyasztókat elsősorban a magas pontszámok ingerlik vásárlásra – különösen arrafelé sosem hallott borfajták esetén, mint például a cserszegi fűszeres, bikavér vagy kadarka. A Céh jelenlegi elnöke, Jekl Béla úgy véli, ha valaki meglátja a tagok minden egyes palackját díszítő, kereszttel ellátott szőlőfürtös logót, magabiztosan veheti le a nyilván kiváló minőségű bort rejtő palackot a polcról. Ám azt azért Jekl is elismeri, hogy sok víznek kell lefolynia még a Dunán, hogy a céh logóját Amerikában is felismerjék.