VinCE Magazin

Bort dobozban? Miért is ne!



Úgy tűnik, egyre több gyártó kezdi megérteni, hogy érdemes lazítaniuk kicsit a megszokott kereteken, ha szeretnék megszólítani a fiatalabb fogyasztói rétegeket is. Érdemes megközelíthetőbbé tenniük a bort, nem pedig valamiféle elit dologként felmutatni. Talán meglepőnek tűnik, de akár a fémdoboz is megoldás lehet.

Fotó: Reviewed

Üveg vagy fém?

Az Y-generációt például elsősorban a kényelem érdekli és az, hogy mi a menő. Ez a korcsoport abszolút nyitott az alternatív marketingre és csomagolásokra. Az egyik vezető piackutató cég (Nielsen) 2017-es tanulmánya szerint a dobozos borok utáni bevétel gyorsabban nőtt, mint azt bármely más alternatív csomagolás esetében tapasztalták. Ez többek között azért lehet így, mert a fémdobozok kényelmesek a fogyasztó számára, hiszen egyszerűen hordozhatók és könnyű kinyitni őket, semmilyen eszközre nincs szükség hozzá. Ami pedig a közösségi médiát illeti, ezek a dobozok nagyon népszerűek az Instagramon. Mindemellett – bár sokan nem tudják – a fenntarthatóság szempontjából is jó választást jelentenek, ugyanis a fémdobozok karbonlábnyoma sokkal kisebb, mint az üvegpalackoké. Több okunk is van tehát arra, hogy megkedveljük őket.

Fotó: Fashionable Hostess

A kezdetek

Az alumíniumdobozos bor már évtizedek óta létező jelenség Európában, de az igazi felívelése az ezredforduló környékén kezdődött az Egyesült Államokban. 2003-ban a kaliforniai Coppola Pincészet volt az első, ahol fémdobozos bort készítettek. A Sofia Blanc nevű alumíniumdobozos fehér gyöngyözőborral kezdték a sort, ami nagyon népszerű lett.

Ennek sikerén felbuzdulva az Oregon’s Unity Wine Company is megpróbált nyitni az újdonságok felé. Ezért építették meg az oregoni pincészetüket is 2005-ben, s az alapító, Ryan Harms elmondása szerint az volt a céljuk, hogy lebontsák a koncepciót, miszerint az oregoni boroknak mindenképpen nagyon drágának kell lenniük. A fémdobozok egyben értékválasztást is jelentenek: azt, hogy felhajtás és nagyzolás helyett a borkészítés művészi oldalát hangsúlyozzák. Ennek megfelelően az Union marketingje arra épült, hogy egyszerű címkéket alkalmaztak és kigúnyolták a szerintük üres ceremonialitást és a bort körülvevő megfáradt sztereotípiákat. Az, hogy elhagyták a nagyzolást, és a gyümölcshangsúlyos ízekre kezdtek koncentrálni, meglátszott az értékesítésben is. Nem véletlen, hogy úgy szokás számon tartani a céget, hogy ők vezették be a köztudatba a fémdobozos bort. Már más országok is követik ezt a példát, köztük Chile és Ausztrália.

Fotó: Union Wine Company

Ízek és eltarthatóság

Fémdobozba többnyire a friss, élénk, tiszta borokat csomagolják, főleg olyan fehéret és rozét, ami hűvösebb éghajlatról származik, alacsonyabb alkoholtartalmú, esetleg van benne egy kis frissítő pezsgés.

Ezek a borok nem arra valók, hogy tároljuk őket, hanem arra, hogy megigyuk. A dobozos bor általában 1-2 évig tartható el, ám még megoldásra várnak olyan technikai problémák, mint az ital szerkezetének stabilizálása. Az sem könnyíti meg a helyzetet, hogy a hipszterek nem szeretik, ha a termékeket élelmiszer- és italipari vegyszerekkel, például dimetil-dikarbonáttal tartósítják. A pasztőrözés sem megfelelő eljárás az ilyen termékek esetében, mert karamellizálja az aromákat. A ProWein Fórum résztvevőinek meglesz a lehetősége arra a 25. düsseldorfi ProWein keretében, hogy megkóstoljanak néhányat ezek közül a termékek közül. (Időpontok: március 17–18, 18.00)

További információ a rendezvény oldalán érhető el.

Tags: ,

Comments are closed.