Sokan jósolnak sötét jövőt a bornak, és sürgetik a borászokat, hogy termékkínálatukkal nyissanak a fiatalok felé. Ugyanis az Y-generáció jelentős része unalmasnak tartja a bort. Kaliforniában ahelyett, hogy újabb izgalmas fajtákkal kísérleteznének a szőlőbirtokosok, az jellemző, hogy egyre inkább uniformizálódnak a szőlőültetvények. Blake Gray, a Wine Searcher szerzője egy szakmai konferencia alapján írt az amerikai borpiac helyzetéről.

Fotó: About Wine Institute

Február elején Bor és Szőlő Szimpóziumot tartottak Sacramentóban. Az ismertetett ágazati helyzetjelentés nem volt borúlátó, inkább motiválni próbálták a borászokat, hogy „kössék fel a gatyájukat”, és harcoljanak a saját jövőjükért.

A közeljövő számai ugyanis nem sok jót ígérnek a piac számára, a fogyasztóknak viszont jó hír, hogy az árak nem fognak emelkedni. Hogy miért nem? Mert az Y-generáció nem tartja „cool”-nak a bort, úgy gondolnak rá, mint amit a szüleik isznak. Éppen ezért törekedni kell arra, hogy ők is a sajátjuknak érezzék, és érdeklődni kezdjenek a bor iránt. Ahogy Glenn Proctor, a Ciatta borkereskedő vállalat ügynöke fogalmazott: „Nem hiszem, hogy ha egy újabb szépen felcímkézett, 750 ml-es üveg kerül a boltok polcaira, az felkeltené az Y-generáció figyelmét.

Mint tudjuk, jelenleg a rozé aranykorát éli, ez Amerikában is így van – olyannyira népszerű, hogy ez már-már kulturális jelenségnek tekinthető. Ennek ellenére nem adnak el belőle többet, mint Hard Seltzerből, pedig ez a hozzáadott alkoholt tartalmazó ízesített ásványvíz még nem is létezett hat évvel ezelőtt. De az Y-generáció kedveli, és sokan egészségesebbnek tartják a hagyományos alkoholos italoknál. Pedig nem az, még csak szőlő sem kell hozzá alapanyagként, bármilyen ipari alkohol megteszi.

Fotó: Brewbound

Kaliforniában 2018-ban szüretelték minden idők legnagyobb mennyiségű szőlőtermését, és az előrejelzések szerint 2019-ben további növekedés várható. Ugyanakkor az el nem adott felesleg százalékos aránya is minden eddiginél nagyobb lesz, főleg cabernet sauvignonból.

Minél több a felesleges termés, annál alacsonyabb a szőlő piaci értéke, következésképpen a bor ára is. A sacramentói konferencián levetítettek egy elrettentő videót is, amelyen az látszik, hogy Central Coast szőlőbirtokon egy szüretelőgép segítségével a földbe spriccelik és tápanyagként hasznosítják a szőlőt, amit nem tudtak eladni. A termelés már 2017-ben is bőven meghaladta a keresletet, pedig az az ideinél jóval kevéssé termékeny év volt.

Világszerte óriási a szőlőtúltermelés” – mondta el a konferencián Mike Veseth borközgazdász.  Az Egyesült Államokon belül Kaliforniában értékesítik a legtöbb bort; ez a teljes amerikai borpiac mintegy 60 százalékát teszi ki. Mindeközben az újonnan ültetett tőkék többsége is chardonnay, pinot noir és cabernet sauvignon, s kérdés, hogy ezek a fajták mennyire tudják felkelteni az Y-generáció érdeklődését, akik sokkal kevéssé nyitottak a borfogyasztásra, mint a szüleik voltak.

Fotó: Nexus Media

Marissa Lange, a LangeTwins Családi Borászat vezetője elmondta, hogy a chardonnay, pinot és cabernet szentháromsága helyett a kevésbé ismert termesztett fajták promotálásával próbálnak nyitni a fiatalabb generáció felé. Voltak azonban olyan felszólalók is, akik szerint minden csak a marketingen múlik.

A bor iránt csökkenő érdeklődéssel a nagy cégek küzdenek a leginkább. Tavaly 4,2 százalékkal csökkent a világ legnagyobb borászata, az E. & J. Gallo Borászat eladása, a Bronco értékesítése pedig 9 százalékkal esett vissza. Mike Veseth közgazdász azt is elmondta, hogy az USA harmadik legnagyobb boros cége újabban cannabisba és sörbe fekteti a pénzét. A Wall Street Journal pedig nemrég sörös cégként hivatkozott az egyik legnagyobb borászati cégcsoportra, a Constellationre.

Az említett okokon kívül az alkohol egészségre tett negatív hatásairól szóló jelentések is hatnak a piacra. Egy viszonylag friss kutatás kimutatta, hogy az alkoholfogyasztók majdnem 50 százaléka arra törekszik, hogy kevesebb alkoholt igyon, és hogy a 21–34 év közötti korosztály mintegy kétharmada próbál kevesebbet inni. Mindeközben az alkoholmentes italok piaca 7 milliárd dollárral nőt a négy évvel ezelőtti állapothoz képest.

Forrás: Wine Searcher