VinCE Magazin

A bor megszólít



Igazi megújulási hullám tanúi vagyunk az utóbbi hónapokban, több nagy pincészet is bemutatta új arculatát, vannak, aki az egész szortimentet egyszerre újították meg, a Vylyan viszont lépésenként halad, és a Classicus sorozat vidám, rajzos címkéi után (melyeken az Ördögárok legendájának szereplőit találhatjuk a Boszorkánytól a Macskán át a Kakasig) a Prémium borcsalád került sorra.

A Vylyan esetében most a megújulást, ha akarjuk, évfordulóhoz is köthetjük: idén 25 éve került palackba az a legendás 1994-es Kékoportó, mely a pincészet első borainak egyikeként nyert a Challenge International du Vin versenyen azonnal nagyaranyérmet. Debreczeni Mónika birtokigazgató ennek apropóján tekintett vissza a birtok történetére, s nem is annyira az egyes lépésekre, inkább hitvallásukra helyezve a hangsúlyt: az összetartó csapat fontosságára, amelyben kezdettől fogva mindenki otthon érezheti magát, főborászukkal, Ipacs Szabó Istvánnal 20 év közös munkájára, és arra a nyitottságra, amely lehetővé teszi a folyamatos fejlődést.

A Vylyan filozófiáját Mónika a bortermelésben az elegancia és a frissítő korty kettősében szereti megragadni, mely minden borukat kóstolva visszaköszön, ám ez a fajta tudatosság és finomság jól jellemzi a Vylyan-márka egészét is. Bernard Penalba francia grafikustól származó logójuk a pincészet nevével évtizedek óta elegáns lendülettel köszön ránk minden palackról, s időtállóságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a vidám Classicus címkéken épp annyira helye van, mint az új Prémium sorozaton.

Borból szó, szóból rajz

Az új címkék egy olyan alkotási folyamat végén születtek meg, amelynek ötlete csak a Vylyan csapattól származhatott. A pincészet a Bogyólé pályázattal, az Ördögkatlan fesztivállal és még számtalan projekttel tett arról, hogy a a Vylyan név összeforrjon a művészettel, most pedig a hét bor címkéinek megalkotásához hét írót kértek fel (Cserna-Szabó Andrást, Dragomán Györgyöt, Grecsó Krisztiánt, Háy Jánost, Parti Nagy Lajost, Szabó T. Annát és Székely Csabát), akik a borokkal ismerkedve, azokban elmerülve alkottak egy-egy művet, ebből pedig Veress Tamás készített egy-egy rajzot, mely az új címke központi motívumát adja. A szerzők közül a jeles kortárs drámaíró, Székely Csaba jelen volt a címkebemutatón is – az ő írása szinte szimbolikusan a Művészet címet viseli. Rögtön a beszélgetés elején kiderült, hogy a borban és az irodalomban az is közös, hogy alkotóira zavarral vegyes tisztelettel tekintenek a nem szakmabeliek – s ez kölcsönösen is igaz. Csaba is először szabadkozott, hogy erdélyi emberként nem igazán része a napjainak a bor, de végül szép hasonlattá állt össze, ahogy arról a hét napról beszélt, amíg a Montenuovo illatából, ízeiből, személyiségéből megszületett az öreg színész története: az tapasztalta, hogy a bor olyanná válik, mint egy nagyregény, amelyben el lehet indulni, el lehet mélyedni.

Alapítása óta nagyon nagy utat tett meg a pincészet, ahogy azt az új címkéket készítő grafikus, Veress Tamás által készített infografikát szemlélve is megállapíthatjuk.

Veress Tamás grafikus számára projekt különlegességét a személyessége adta: bár számlatan boroscímkét tervezett korábban, sosem fordult még elő, hogy alkotása szerepeljen rajtuk, így először nyílhatott meg privát alkotói szférája egy ilyen feladathoz kapcsolódva.

A Borból lett művészet projektnek saját weboldala is van, ahol nemcsak a történeteket olvashatjuk el, de Veress Tamás rajzait is alaposan megismerhetjük. A történetek alkotóival a Vylyan a Magvető Caféban (1074 Budapest, Dohány utca 13.) beszélgetéssorozatot rendez, az első alkalommal, március 21-én 19 órakor épp Székely Csabával beszélget majd Juhász Anna irodalmár.

(A beszélgetésre jegyek itt kaphatók.)

Nem a forma számít, legyintett az öreg színész, de még csak nem is a tartalom. Hanem az, ha valamit jobban csinálsz, mint a legtöbb ember. Az a művészet.”

Székely Csaba: Művészet

Tags: ,

Comments are closed.