Bár Champagne még napjainkban is egy alapvetően férfiak által irányított borvidék, a történetét meghatározó női karakterek írták, akiknek hatalmas felelősség szakadt a nyakukba a férjük korai halála után. Ezek közül az özvegyek közül a leghíresebb talán Veuve Clicquot. 

Margaret H.

Veuve Clicquot Leánykori nevén Barbe-Nicole Ponsardin, 1805-ben a férje, François Clicquot hirtelen halálát követően vette át a Veuve Clicquot vezetését. Madame Cliqout a fiatal lánya gondozása közben követte nyomon a termelési és a forgalmazási folyamatokat, és elérte, hogy a champagne-ház egy világszerte ismert márkává nője ki magát, amelynek termékeit Európa királyi udvarai büszkén fogyasztják. Ezen kívül az ő szellemi terméke volt az ikonikus sárga címke, amely mai napig a Veuve Clicquot védjegye.

Fél évszázaddal később feltűnt egy másik híres özvegy – Jeanne-Alexandrine Louise Pommery, aki 1858-ban vette át a Champagne Pommeryt férje halála után. Amíg a pezsgőház élén ált, felügyelte a márka épülését és 1874-ben megalkotta a Pommery Brut Nature pezsgőt, ami válasz volt a szárazabb pezsgők iránti keresletre Angliában, ahol korábban az édes stílusú pezsgőket kedvelték a fogyasztók.

A harmadik híres Champagne-örökös özvegy Lily Bollinger, aki 1941 és 1971 között vezette a céget Jacques Bollinger halála után. Ez idő alatt szőlőültetvényeket vásárolt, ezzel növelte a termelés mennyiségét, és a világot járta, hogy népszerűsítse a márkát. Ahogy Andrew Hawes, a Bollinger brit igazgatója nyilatkozta a Drinks Business-nek, Lily rendkívüli szellemi örökséget hagyott a Bollinger-re. Független volt, nem követte a tömeget, a pinot noirra összpontosított, a saját szőlőből való pezsgőkészítésre helyezte a hangsúlyt, és elérte, hogy az egész régióban javuljon a nemek közötti egyenlőség. A változás végbement: Lily vezetésének köszönhetően egyre több nőt vesznek fel Champagne pezsgőházaiba, vagy engedik családon belül, hogy vezető szerepet töltsenek be. 

A BBC adatai szerinte a pezsgőkészítésre szakosodott borász hallgatók 60%-a nő, bár még mindig többet kell tennie a régiónak annak érdekében, hogy megkönnyítsék a női borászok érvényesülését. A La Transmission éppen ennek érdekében jött létre: ez egy 10 fős, úttörő kezdeményezés, amivel a vezérigazgatók és pincemesterek új generációját szeretnék inspirálni. Egyik alapítója Anne Malassagne, a családja Champagne házának, az AR Lenoble-nak a negyedik generációs társtulajdonosa, a másik alapító pedig Margareth Henriquez, aki a Krug elnök-vezérigazgatójaként a régió egyik legbefolyásosabb alakja. A Krug mellett az LVMH Estates & Wines dívizió elnöke. A női régiós érdekvédelmi szervezet célja, hogy a tagok modern megközelítését és kifelé tekintő, újító gondolkodásmódját népszerűsítsék.
A La Transmission három évvel ezelőtti indulása óta a borászok és a nemzetközi sajtó számára szervez rendezvényeket, és bár a beszélgetések résztvevői nők, az események mindkét nem számára nyitottak. „Nem kereskedelmi szervezet vagyunk: ez az egész az ötletek megosztásáról és a női borászok támogatásáról szól. Szeretném megmutatni a jövő generációinak, hogy igenis nőként is megállhatják a helyüket Champagne-ban, ha szenvedélyesek és keményen dolgoznak.


Magyarországon is vannak szenvedélyes pezsgőkészítő hölgyek, köztük a decemberi számunkban is előkelő helyet kapó „pezsgős lányok”, Bai Edit, Bárdos Sarolta és Stéphanie, akik Tokajban alkották meg pezsgőjüket. A cikket itt tudjátok elolvasni.