VinCE Magazin

Humorral a sznobéria ellen



Sokunknak ismerős a néhai Kabos Gyula humorista borkóstolós jelenete, amelyben minket, borszakértőket figuráz ki. Robert Joseph brit borszakíró szellemes kritikáiról, elmés tárcáiról ismert, és nemrég két hasonló, angol humoristák által készített videó kapcsán a jelenlegi éttermi kultúrával, egész pontosan a sommelier-ceremóniákkal szemben foglal állást. Joseph rámutat, hogy Michael McIntyre humorista borrendelős videóját 300 ezren látták, a hasonló témájú Second cheapest wine című jelenetet pedig 700 ezren (a cím annyit tesz, hogy második legolcsóbb bor, s arra utal, hogy a legtöbb vendég a legolcsóbb bort szeretne rendelni, de szégyellni, ezért az éttermekben a második legolcsóbb bor fogy leginkább). 

Ugyan miért nézzük meg a bor címkéjét rendelés előtt, kérdezi Joseph a humoristák nyomán, hiszen a tehenet sem vezetik elénk, ha steaket rendelünk. Miért tölt a sommelier a bort rendelő vendégnek, hogy eldöntse, hibás-e a bor? Az miért nem a sommelier dolga, hiszen a gyanús kagylót vagy a megsavanyodott tejszínt sem viszik a vendég elé, hanem eleve kidobják. Robert Joseph továbbmegy: szerinte a kénben szegény, naturális borok elterjedésének következtében még a hozzáértő vendég is gyakran azzal találja magát szemben, hogy a sommelier szerint „ez a bor ilyen”. Szerinte az éttermek konkrétan spórolnak azzal, hogy a vendégre bízzák a döntést, hibás-e a bor, hiszen még a szakértől is alig merik visszaküldeni azt, ami nem az ízlésüknek megfelelő. Míg egy rosszul átsütött hús esetében könnyebben reklamálnak, a főpincér pedig szó nélkül cserél. Logikus, mégis forradalmi gondolatok ezek, a borszakíró szerint azonban itt az ideje, hogy átalakuljon az éttermi rituálé, a jelenlegi ugyanis frusztrálja a borokhoz kevésbé értő – ám többségben lévő – vendégeket, és nem ritkán kellemetlen helyzetbe hozza a bort rendelő vendéget saját asztaltársasága előtt.

Érdemes a tejes cikket elolvasni itt:
drinks-today.com/

 

Comments are closed.