Back to Business – bár ez nem a megszokott menetrendhez való visszatérést jelenti. A világ legnagyobb és legrelevánsabb bor- és párlatexpója, a ProWein 2021 előkészítése teljes gőzzel halad előre. Az elsőrendű fókuszpont most a COVID-19 által életre hívott higiéniai és biztonsági szabályozások minden szinten történő bevezetésére és betartására helyeződik. Mi változik 2021-ben és hogyan alkalmazkodnak a szervezők a körülményekhez?

 

Általánosságban elmondható, hogy a jelenleg érvényben lévő higiéniai és biztonsági előírások határozzák meg a ProWein 2021 menetrendjét is. Mindezen óvintézkedések betartása mellett egy adott napon csupán korlátozott létszámú ember látogathatja majd a pavilonokat; ez az egyetlen módja az előírt megfelelő távolságtartás betartásának. Lássuk a számokat: a 6900 kiállítót kiszolgáló munkatársakat figyelembe véve már alapból napi 20 ezer emberrel kell számolni. Ha ehhez hozzáadjuk a 2019-es ProWein 60 ezres látogatói létszámát, már lehetetlen az előírt biztonsági intézkedések betartása. Akkor is, ha a vendégek létszámának jelentős csökkentésében gondolkodunk – amely így is lesz –, még mindig limitálni kell a ProWein kilenc pavilonjának látogatói számát. Ebből kiindulva az a döntés született, hogy az expót az eddigi három napról öt napra hosszabbítják meg úgy, hogy a látogatók egyenletes elosztásra kerüljenek ezen időtartam alatt. Ennek megfelelően a ProWein 2021 péntektől keddig, március 19-23. között kerül megrendezésre a már eddig is ismert és bevált 9-17-es pavilonokban – nem elfeledkezvén a „Same but different” (Ugyanaz, mégis más) elnevezésű különleges bemutatónak helyszínéül szolgáló 7-es pavilonról. Mindezek mellett a nyitva tartási idő is hosszabbodott: péntektől hétfőig 10-18:30, kedden 10-16 óráig érkezhetnek a látogatók. Interjú Bastian Mingers-szel, a ProWein igazgatójával.

 

A megváltozott nyitva tartás és a látogatók elosztása minden bizonnyal nem fedik le teljes egészében a COVID-19 által életre hívott biztonsági előírásokat. Milyen további higiéniai- és egyéb óvintézkedésekre számíthatnak a ProWein látogatói és kiállítói?

A higiéniai szabályok betartásához elengedhetetlen a vásárközpontban és az egyes pavilonokban egyidejűleg tartózkodó emberek létszámának korlátozása. A látogatóknak és a kiállítóknak egyaránt kötelezővé tesszük az orrot és szájat takaró maszkviselést, valamint az alapvető kézfertőtlenítésre vonatkozó szabályok betartását. A Messe Düsseldorf „PROTaction” mottóval részletesen kidolgozta és már alkalmazza a higiéniai és biztonsági előírásait, amely sikeresen debütált a CARAVAN SALON elnevezésű rendezvényen idén szeptember elején – ez a világ legjelentősebb kemping- és lakókocsi vására. Az esemény fő tartóoszlopát jelentette – a szájmaszkok és kézfertőtlenítés kötelezővé tétele mellett – a napi látogatói létszám limitálása, amelyhez személyre szabott jegyrendszert vezettünk be. Az érdeklődők a https://www.prowein.de oldalon tekinthetik meg ennek a részleteit.

 

Mire készüljenek fel a ProWein 2021 kiállítói? A higiéniai és biztonsági előírások könnyedén betarthatóak lesznek-e számukra?

Mindenekelőtt induljunk ki a minden valószínűség szerint leglényegesebb pontból: az öt napos bővítés és a napi látogatói létszám 10 ezerre való csökkentése mellett a pavilonok elrendezését nem szükséges megváltoztatnunk, amely azt eredményezi, hogy a kiállítók megtarthatják az idén kapott standszámaikat. A rendelkezésükre álló teret nem kell kibővítenünk. Ugyanakkor a COVID-19 által életre hívott előírásokat be kell tartaniuk.

 

Létezik bármiféle alternatíva a higiéniai és biztonsági előírások konkrét bevezetésére vagy/és a meghosszabbított nyitva tartásra?

Valószínűleg szükségtelen megemlíteni, hogy számtalan lehetőséget és verziót vettünk górcső alá. Részletesen megvizsgáltuk például annak a lehetőségét, hogy a látogatókat tömbösítjük pavilonok, azaz érdeklődési területek és expó napok szerint. Először ez egy megnyerő, számos előnnyel kecsegtető álláspontnak tűnt, azonban közelebbről megvizsgálva az elképzelést be kellett látnunk, hogy ez nem feltétlenül szolgálja a vásárlóink érdekeit.

A ProWeint, mint a világ vezető expóját, a nemzetközi bor- és szeszesital-ágazat szakértőinek jelenléte is meghatározza; 2019-et alapul véve minden második látogató Németország területén kívülről érkezett. Mennyire tartanak attól, hogy az előre törő COVID-19 miatt ez a látogatói létszám majd drasztikusan csökkenni fog?

A német állam közelmúltban bevezetett döntése különösen pozitívan érintheti a kiállítási szakma egészét. A rendelkezés azonnali hatályba lépésének értelmében azok a kiállítók és látogatók, akik bizonyíthatóan üzleti úton vannak, beléphetnek Németország területére, még akkor is, ha számunkra kockázatos régióból érkeznek. A negatív koronavírus teszt mellett bizonyítaniuk kell a borexpón való részvételi szándékukat. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a látogatóknak fel kell tudniuk mutatni az expóra szóló jegyeiket, valamint legalább egy kiállítóval megbeszélt helyszíni találkozó időpontját kell igazolniuk. A kiállítók munkatársainak az expó szervezői által kiadott részvételi igazolást kell benyújtaniuk. Ez a belépési engedély mérvadó lesz a vízumköteles országokból érkezők számára is, az üzleti vízumot ezután is kötelező lesz kérvényezni. A kiállítók munkatársai sem mentesülnek a vízum-díjak alól. Mindezen intézkedések kiemelkedően pozitív hatással bírnak a ProWein, a Messe Düsseldorf és a német kiállítási szakma egésze számára.

 

Mindezek mellett milyen konkrét változásokkal és hatásokkal kell számolniuk a ProWein 2021 látogatóinak és kiállítóinak?

A legfontosabb mérföldkő az online jegyárusítás kizárólagossá tétele; amely mellett helyszíni jegyvásárlásra nem lesz lehetőség. A Ticketshop várhatóan 2021 januárjában élesedik. A látogatói regisztráció természetesen változatlan marad, és a 2020-as eseményre már megváltott jegyek is érvényesek, és/vagy a 2021-es rendezvény adott napjára beválthatóak lesznek. A látogatók ezen csoportját emailben részletesen is értesítjük év végén.

Az érvényben lévő higiéniai és biztonsági előírásokat már tudtuk korrigálni, azonban még mindig vannak nyitott kérdések; például a köpőcsészék használatával kapcsolatosan, vagy hogy tartsunk-e nagy kóstolóeseményeket, és/vagy kóstolótereket. Még mindig számos részletet kell pontosítanunk.

 

Visszatérve a szokásos menetrendhez, amely már most is ütemben halad. Milyen konkrét tervek szerepelnek napirenden?

Jelenleg három témával foglalkozunk kiemelten. A ProWeinról kialakult kép bor- és szeszipari korszellemhez illő modernizációját tervezzük: nyitott, kíváncsi, dinamikus és színes hívószavakkal – mégis, megtartva a rendezvény eredetét és gyökereit. A kampányt ez év októberében indítjuk, számtalan, elsősorban fiatalokat megcélzó aktivitással, kezdve a trendi éttermi szolgáltatók látogatóival a bárok közönségéig.

A teendőink listáján helyet kapott még a digitális eszközök további fejlesztése. Nem mehetünk el amellett sem, hogy a koronavírus megmutatta számunkra, hogy a bor- és szeszipari ágazatok szereplői számára a digitális eszközök térhódításának most nagyobb szerepe van, mint valaha. Vezető nemzetközi expóként ennek elsősorban a ProWein adhat lendületet, ezért az ágazati szereplőkkel összefogva kell naprakész megvalósítási opciókat kitalálnunk. Gondolok itt például a legutóbbi ProWeinon sikkerrel bemutatott úgynevezett Matchmaking Toolra (érdeklődési kör szerinti üzleti partner keresés), amelyet a kiállítók és a látogatók egyaránt kiemelten kedveltek.

A harmadik nagy projektünk jelenleg a Business Report (Üzleti beszámoló) elkészítése, amelyet ismét a Geisenheimi Egyetemmel együtt viszünk végbe. Értelemszerűen idén a fókuszpont a COVID-19-re és ennek a bor- és párlatiparra gyakorolt hatása lesz.

Végezetül egy biztos pontot szeretnék megemlíteni: a ProWein kiáll a bor- és szeszipar mellett – a jövőben ugyanúgy, mint ahogy ezt az elmúlt 26 év során ezt mindig is tette.