Kimutatások szerint már a heti kétszeri halfogyasztás is hozzájárul szív- és érrendszerünk védelméhez, segít a demenciával szembeni küzdelemben, javítja a látást és agyi tevékenységeinket – ráadásul a böjti időszakba is beilleszthető.

 

Annak ellenére, hogy hazánk bővelkedik édesvizekben, ritkán gondolunk arra, hogy a heti menübe a halat is beiktassuk valamilyen formában. Az otthoni szakácsokat sokszor elriasztja a hal kellemetlen illata, vagy az állat szálkássága, amely bizony megkeserítheti még a legpompásabb módon elkészített fogás élvezeti értékét is. A jó recepthez elengedhetetlen a filézett hal megléte, emellé pedig már csak arra érdemes odafigyelni, hogy megbízható forrásból szerezzük be ezt a vízi csemegét. Rácz Jenő Michelin-csillagos séf által bemutatott praktikák alapján könnyedén elsajátíthatóak a halkészítési technikák: http://kapjra.hu/halkeszitesi-praktikak/

 

 

Mindennek azért is van jelentősége, hiszen hazánkban is kapható sokéle tengeri hal, azonban ezek ki vannak téve nehézfémszennyezettségnek, így érdemesebb inkább az itthon nevelkedett példányok mellett letenni a voksunkat. A legegészségesebbek akkor maradunk, ha grillezve, párolva, vagy sütőben készítjük el a hallakománkat; a bő olajban való sütés kerülendő, hiszen a hús sok nem kívánt olajat szív fel magába, ezáltal az ízélmény is romlik. A kiváló minőségű hal fűszerezését sem kell túlgondolni: azt mindenki tudja, hogy a citrommal jó barátságot ápol minden vízi állat, ugyanez igaz a rozmaringra, kakukkfűre, bazsalikomra is; de kedvünkre kísérletezhetünk szívünknek kedves fűszerekkel is. Válasszunk jó minőségű tengeri sót, használjuk mértékkel, majd készítsünk az elkészített fogás mellé borsmártást, petrezselymes krumplit – máris készen van a finom lakoma.

Legyünk tudatosak, iktassunk be külön napot a heti menü tervezésekor, amikor biztosan hal kerül a tányérra: a vallásosak számára ez lehet a péntek. A pénteki halfogyasztásnak vallási gyökerei is vannak, a péntek ugyanis hagyományosan böjti nap – hústilalommal –, de halat mindig szabad volt fogyasztani ezen a napon is. Szimbolikusan a hal mindig egyfajta megtisztulást, önmegtartóztatást, áldozatvállalást jelent; amely akár a Húsvét előtti böjti időszak étkezésébe is beilleszthető.

A spirituális hatásai mellett fontos kitérnünk az egészségügyi jótékony hatásokra is: védi a szívünket, segíti az agyműködést, kiváló választás a kismamák részére, valamint a koleszterinszintünket is karbantartja. A hal rendszeres fogyasztása elengedhetetlen része a diétának, alacsony kalória- és magas fehérjetartalma miatt segít az egészséges étrend betartásában; nem utolsó sorban pedig kiválóan párosítható ízletes fehérborokkal is, amely máris új dimenziókat nyit meg a méltánytalanul kevesebbet fogyasztott halas ételeink esetében.

További információ a „Kapj rá!” kampányról és a halételekről a www.kapjra.hu weboldalon és a https://www.facebook.com/kapjra/ közösségi oldalon érhető el.